0

Slāpeklis

SLĀPEKLI pilda sacīkšu automašīnu, motociklu, operatīvā transporta, lidaparātu un smago rūpniecisko transportlīdzekļu riepās. Pēdējos gados to arvien vairāk sāk izmantot arī vieglo automašīnu un komerctransporta riepās.

Lai gan sākotnēji šķiet, ka slāpeklis automobīļa riepās ir lieka greznība, jāatzīmē, ka ne velti, piemēram, Vācijas operatīvo dienestu autotransporta riepās ir pildīts slāpeklis. Slāpeļa izmantošana ir obligāts nosacījums pasažieru autobusiem. Slāpekļa priekšrocības tiek novērtētas aizvien plašāk pasaulē un arī Latvijā. Ne velti šobrīd gandrīz katra trešā automašīna no Vācijas ir ar zaļajiem ventīļu vāciņiem. Zaļie ventīļu vāciņi nav modes lieta, bet gan marķējums, ka riepās gaisa vietā pildīts slāpeklis.

 

Kādas ir slāpekļa priekšrocības salīdzinot ar parastu gaisu?

  • 1) Neatkarīgi no ārējas vides temperatūras spiediens riepā faktiski nemainīsies, bet ilgstoši saglabāsies, jo slāpeklis ir inertā gāze ar palielinātu molekulāro blīvumu salīdzinājumā ar gaisu, kas nemaina spiedienu mainoties temperatūrai. Ko tas nozīmē? Iepumpējot riepā +5 °C grādu gaisu ar spiedienu 2,5 atmosfēras, vasarā, riepai uzkarstot līdz +30 °C grādiem, spiediens riepā sasniegs jau 3 atmosfēras. Spiediens riepā mainās arī atkarībā no tā, cik daudz apkārtējas vides un rites pretestības iespaidā uzsilst riepa, sekojoši – tajā esošais gaiss. Jo augstāka temperatūra, jo lielāks spiediens riepā. Slāpekli šādas spiediena izmaiņas gandrīz neskar.
  • 2) Nemainīgs spiediens riepā – ne par augstu, ne par zemu – nozīmē palielinātu riepas kalpošanas laiku un vienmērīgu nodilumu. 30% zudums no ieteicamā gaisa spiediena var saīsināt riepas kalpošanas laiku uz pusi.
  • 3) Tas nodrošina zemāko iespējamo degvielas patēriņu. Tikai 20% zudums no ieteicamā gaisa spiediena var palielināt degvielas patēriņu par aptuveni 5%.
  • 4) Augstāka drošība, jo automobilis saglabā prognozējamu vadāmību arī smagos braukšanas apstākļos. Šie nosacījumi īpaši būtiski ir automobīļiem ar zemprofila riepām. Tieši satiksmes drošība ir aspekts, kāpēc šo tehnoloģiju plašī izmanto operatīvā transporta autoparkos un auto/moto sacīkstēs.

 

JĀATCERAS, KA:

  • Slāpekļa lietošana nelikvidē vai nemazina spiediena pārbaudes nepieciešamību riepās, jo riepas pārduršanas vai tās satura lēnas noplūdes risks nav likvidēts.
  • Slāpeklis neaizvieto regulāru tehnisko apkopi. Maksimālo riepas kalpošanas laiku varēs panākt tikai tad, ja transportlīdzeklis un riepas tiks pareizi ekspluatētas - tas nozīmē regulāru spiediena pārbaudi riepās, riteņu balansēšanu un ieregulēšanu.
  • Ja riepas tiek piepildītas ar slāpekli, ir svarīgi, lai to piepumpēšanā arī turpmāk tiktu izmantots tikai slāpeklis. Riepu uzpumpēšana ar parasto saspiesto gaisu likvidēs visas iepriekš slāpekļa sniegtās priekšrocības.


 

Pakalpojuma cena par 4 riteņu uzpildi: vieglie auto - 8 EUR, busi un džipi – 10 EUR.




LAI LABI RIPO !                                                                                                                                                                                                                                                                                                              JŪSU ANRIEPAS